Ledercoach og innovativ gründer innenfor coaching og kommunikasjon. Forlot jus og en karriere som advokat til fordel for å satse på coaching som en av de første i Norge.
Etablert en av verdens ledende coachingskoler i Norge. En av norges mest erfarne og drevne coachere med 25.000+ coachingtimer. Har utviklet flere programmer innen ledercoaching, karrierecoaching og bedriftskulturutvikling. Vært foredragsholder for flere mentorprogrammer som FUTURA og ODA.
Jobber for ledergrupper fra modellen: observasjon av ledermøter, individuell coaching samt sekvensiell kompetansepåfyll. Er kjent for å være inspirerende og spesielt god til skape konkret endring.
Ann Elin har en god evne til å bygge opp om det jeg er god på, bygge selvtillit også i de situasjoner der min selvkritiske holdning holdt meg tilbake. Dialogen med Ann Elin åpnet opp for en dypere forståelse for hva som styrte min adferd. Hun utfordret meg, og det var jo meningen med å ha en coach.
Ann Elin har en sterk evne til å forstå det totale bildet - både det som sies og ikke sies - og bryter det ned i aktuelle problemstillinger. Hun utfordrer og gir seg ikke før hun har kommet til kjernen og har høy integritet. Ann Elin evner å få med seg større grupper slik at de lytter, deltar, inspireres og motiveres.
Det som kjennetegner Ann Elin som konsulent, er hennes engasjement, personlige oppfølging og tilstedeværelse. Hun gir meget reflekterte og gode råd underveis.
Ann Elin sørger for at man kommer videre i problemstilling. Hun er dønn ærlig og gir klare råd som man må tenke grundig igjennom. Hun slipper ikke taket. Verdien for meg og for mitt lederteam er at man faktisk finner løsninger på utfordringene og kommer videre!
Ledelsen ved HHS ønsket et løft i sin fungering mot strategiske målsetninger. Mer samlet og spisset retning med klargjorte prioriteringer ble oppnådd gjennom: Observasjon og tilbakemeldinger i ledermøter, bistand i forberedelse og fasilitering av strategi samlinger samt tilbakemeldinger på gruppenivå. Ledelsen fikk også individuell coaching som bevisstgjorde egen effekt i ledergruppen. Med grunnlag i egne ambisjoner for mer effektfull ledelse fikk lederne også sparring på aktuelle utfordringer samt verktøy som gav økt bevissthet og konkrete resultater.
Glommen Mjøsen ønsket å gi alle lederne et kompetanseløft etter fusjonen, spisset inn mot egne behov og bransje. Sammen med HINN ble ett skreddersydd program utviklet og levert gjennom 5 samlinger, hvordan 4 på teams grunnet pandemien. I tillegg har ledergruppen styrket sin fungering gjennom ledergruppe utvikling mot strategiske målsetninger og jobber nå mer effektivt mot felles mål. Tidsbruken i møtene er gått ned, engasjementet i regionledelse hatt gått opp og siste AMUS undersøkelse viste en gjennomgående tydelig fremgang. Med grunnlag i egne ambisjoner får lederne sparring på aktuelle utfordringer samt verktøy som gir motivasjon for videre utvikling. I tillegg får skogbruksledere og skogkultur lederne verktøy og coaching som gjør hverdagen lettere. Virksomheten har også tatt i bruk Lytte i visse settinger for å nå ut til teamene som jobber mye remote.
Ny ledelse ved forskningsadministrasjonen ved HINN ønsket å se etter nye samarbeidsmodeller for ansatte i forskningsadministrasjonen. Resultatet ble FORSK, en modell med grunnlag i klynge strukturen, for å fremme tverrfaglig samarbeid og økt handlingsrom. De ansatte ble engasjert til å bidra gjennom høy grad av involvering.
Med bistand til tydelig og inspirerende ledelse, sekvensiell informasjon gjennom Lytte, forberedelse og og fasilitering av 2 dags samlinger mellom samlingene har FORSK blitt til. Gjennom 2021 har FORSK gått fra å være en idè til å ha en klar identitet og struktur. Derfra vil det bli arbeidet mer effektivt mot nye forskningsmål på HINN.
Hvorvidt coaching var et smart verktøy var omdiskutert, men etter et vellykket prøvekurs med toppledelsen i Orkla Brands fikk jeg oppdraget med å levere kurset Coachende Lederskap. Kurset ble en suksess og levert i Norden for mer enn 500 ledere over flere år. Coaching for flere toppledere, mellomledere og ressurspersoner i Orkla har medført større gjennomslag for egne verdier, karriereløft for flere av lederne og mer fornøyde medarbeidere som ser hverandre i hverdagen.
Tidligere skattedirektør Svein R. Kristiansen valgte meg som sin coach da han hadde fått jobben som toppsjef for Skatteetaten. Da Svein takket av, var jeg stolt av at han trakk frem hvor viktig min coaching hadde vært i hans ledergjerning. Senere har jeg vært coach for flere ledere i Skatteetaten som har fremhevet hvordan samtalene har skapt ny bevissthet og mer ønsket lederadferd. Jeg har også jobbet med toppledergruppen til Skatt Nord som medførte mer åpenhet og økt produktivitet på ledermøtene.
Telecom er en bransje i knallhard konkurranse som gjør det enda vanskeligere å oppnå gode resultater. For Com2gether har jeg sammen med ledelsen jobbet intenst for å finne nye måter å øke prestasjonene på. Vi lærte hvor viktig indre motivasjon er og det å kunne "blø for drakta"!. Selskapet leverte i 2018 gode resultater tross flere utfordringer.
Det å være coach for høyt kompetente ledere setter jeg stor pris på. Hos Skagerak Energi møtte jeg ledere med store ambisjoner. Å gi konkrete verktøy som kan tas ut i handling med målbar effekt er en utfordring, men noe jeg erfarte å lykkes med grunnet min lange erfaring. Det var lettere å lykkes fordi oppdraget startet med 2 dagers kurs i Coachende Lederskap, hvor trening er knyttet til konkrete problemstillinger.
Det skjer regelmessig at ledere jeg er coach for tar meg med "på lasset" når de får ny jobb. Etter at Kristin Olstad Schea ble konserndirektør for Marked og Organisasjon i Nortura fikk jeg oppdraget med å jobbe frem en helhetlig kultur i hennes avdeling. Gjennom flere teamsamlinger og en til en coaching for lederne og utvalgte ressurspersoner kom vi langt på vei. Det tette samarbeidet med Kristin, med HR og etterhvert ledelsen i salg medførte også at Nortura kunne jobbe mer effektivt.
Å lede et team med høyt kompetente konsulter ble en spennende erfaring i finanskriseåret 2008. Vi vant anbudskonkurransen for konsernlederprogrammet til Avinor for samtlige ledere i konsernet. Casebasert trening og personlige tilbakemeldinger gav høyt engasjement på samlingene. Den tydelige effekten medførte videre oppdrag med strategi og teamutvikling for toppledergruppen.
Første internasjonale coachingskole i Norge.
Talentutvikling gjennom kurs og coaching for Innovasjon Norge og Cap Gemini
Coaching gjennom automatisk utringing til alle brukere samtidig
Motivasjonsverktøy for bedre kommunikasjon i møter på jobb
Basert på egen erfaring både i Norge og USA har jeg tatt de viktigste prisippene og teknikkene slik de er utviklet i USA og satt dem inn i en norsk virkelighet.
Boken bygger på coachingprosesser med 13 av mine kunder. Boken forteller hvordan de lærte å forvalte sine ressurser slik at de både raskere og lettere nådde sine mål.
Boken 3-minuttersmetoden – Slik blir du kvitt møtehelvetet har som ambisjon å vise deg hvordan du selv kan ta grep, slik at du blir kvitt en del av møtehelvetet i jobbhverdagen.
Ann Elins evne til å kombinere direkte spørsmål med en åpen og ikke dømmende form, har motivert meg til å gå inn i nye temaer som har betydd mye for meg som person og mitt lederskap.
Bare i løpet av 2-3 møter med tilbakemelding og Ann Elin som møtecoach opplevdes en markant nytteverdi
En skikkelig eye-opener! Bare ved å tenke annerledes, og følge noen smarte knep, vil vi kunne spare flere hundretusen kroner! Dette blir nå en del av vår kultur og vi legger det inn i ledertreningen.
Jeg skulle ønske du var tilstede på min første time med coaching hos Ann Elin, fordi det var virkelig en fantastisk opplevelse!
Ann Elin er fullt dedikert til oppgaven og har stor faglig kapasitet og erfaring å spille på. Hun forstår raskt hva som er situasjonen og utfordringene. Hun er alltid imøtekommende og lyttende, følger opp og er fleksibel og tilgjengelig.
Ann Elin har bidratt med uvurderlig coaching og faglige perspektiver, som har bidratt til at jeg har blitt bevisst mine styrker og forbedringsområder i ulike ledelsessituasjoner. Hun har gitt meg konkrete verktøy og strukturer, som jeg benytter i dag-til-dag-jobben som leder.
Jeg opplever Ann Elin som erfaren og dyktig. Hun ser raskt hvor utfordringene ligger, stiller gode spørsmål, er tydelig/direkte, og bidrar til å utvikle løsninger.
Ann Elin har bidratt til å bevisstgjøre lederne ifht. hva som må til for å skape utvikling, og med konkrete verktøy, innspill og coaching knyttet til 1:1-samtaler. Til sammen har dette bidratt til å forbedre gjennomføring og resultater hos oss.